MotoGP bandenleverancier Bridgestone stelt voor de eerste keer dit seizoen de asymmetrische achterband beschikbaar tijdens de Gran Premi Cinzano de Catalunya.
Met acht rechterbochten, waarvan de meeste lang en snel zijn, en slechts vijf linkerbochten die een stuk langzamer zijn, is het Catalunya circuit een speciale uitdaging voor de MotoGP rijders. Er wordt veel meer van de rechterzijkant van de banden gevraagd dan op andere circuits, wat inhoudt dat deze kant van de banden geschikt moet zijn voor hogere temperaturen. Tegelijkertijd moet de linkerzijkant goed kunnen presteren onder een lagere temperatuur, omdat die minder gebruikt wordt.
Vandaar dat Bridgestone met het plan gekomen is om tijdens het aanstaande weekend in Catalunya met de asymmetrische slick achterband te komen.
Bovendien is er een hardere achterband toegestaan op het Montemeló circuit, gezien de aard van het circuit en de hoge baantemperatuur die voor deze tijd van het jaar wordt verwacht. Bridgestone zal daarom met een harde en een extra harde compound voor de achterband komen. Bij beide versies van de achterband, zal de linkerzijkant van de band voorzien zijn van een zachte compound. Deze asymmetrische achterbanden zijn ontworpen om gedurende de hele ronde een consistente grip te houden.
Tohru Ubukata (Bridgestone’s Motorcycle Race Tyre Development Manager):
"Het Catalunya circuit is een technisch circuit met lange rechterbochten die de temperatuur van de rechter zijkant van de banden doet toenemen. De oppervlakte is glad en de druk die op de zijkant van de banden komt moet door een harde compound worden opgevangen, vooral aan de achterkant.
We zullen nu voor het eerst de asymmetrische achterbanden gaan gebruiken, met twee verschillende compounds om zo een goed gevoel te hebben op dit circuit in zowel de rechter- als linkerbochten. Omdat de linkerzijkant van de banden minder gebruikt wordt, is de temperatuur aan die kant lager dan aan de rechterkant, maar de zachte compound aan de linkerkant zal ervoor zorgen dat de band een optimale grip heeft en dat de rijder een beter gevoel heeft onder deze omstandigheden."
Ondertussen zal het recentelijk gewijzigde bandenreglement van 2009 van start gaan vanaf het einde van dit weekend in Barcelona, wat inhoudt dat alle rijders Bridgestone na afloop moeten informeren hoeveel van elke compound van de slick aan de voorkant zij zouden willen gebruiken tijdens de volgende race op Assen.
Deze verandering houdt in dat in plaats van de vier harde en vier zachte compounds waarover de rijder konden beschikken, iedereen nu zelf kan kiezen of ze vier van elke compound willen of bijvoorbeeld vijf van de ene soort en drie van de andere, waardoor de banden strategie nog belangrijker zal worden.